Ingyenes SEO elemzés – így lesz végül méregdrága

Ingyenes SEO elemzés: “Mi bajunk lehet belőle, nem igaz? Hiszen ingyen volt!” Az ebben rejlő csapdákat fejti ki bővebben ez a cikk.

Ingyenes SEO elemzés [csapda]

Tedd be ide az URL-ed és
2 perc alatt jó lesz neked!

Máig ismeretlen költő leghíresebb verse

Láttál már ilyet te is, igaz? És jó lett, miután … beraktad?

Ingyenes SEO elemzés

Én ha 10-15 ilyen SEO eszközbe nem dugtam még eddig be az adataimat, akkor egybe sem. Kisvállalkozó vagyok, én is elfogadnám az ingyen SEO elemzést. Azonban, ahogy mondani szokás: “azt kapsz, amiért fizetsz”.

Elavult adatok

Mivel ingyenes a SEO audit, ezért aztán nem várható egyik ilyen keresőoptimalizálási eszköztől sem, hogy naprakész adatokkal legyen tele. Van, hogy 5-6 éve frissült, de ha csak két éve, az sem változtat sokat a lényegen:

Friss adatokra van szükségem, hogy jó döntést tudjak hozni.

Miért?

Elég egy járvány, egy háború a szomszédban, egy közelgő választás és az emberek figyelmét máris teljesen más köti le. Ilyenkor nem elég a két-három éves adat, teljesen új helyzet alakult ki. A legtöbb ember másképp viselkedik egy esemény bekövetkezése előtt és után.

Mások lesznek az igényeik és megváltoznak a fogyasztói szokásaik is. A zacskós benzin idehaza eddig aligha létezett.

Ha pl. egy elektronikai termékeket árusító webshopod van pontosan látnod kell, ha kevesebb luxusterméket kutatnak és több generátort. De honnan fogod ezt tudni, ha eddig nem is árultál ilyesmit és az elemző eszközöd sem hallott róla?

Ha egy idejétmúlt modellre építkezek, annak akár egy nagy bukta is lehet a vége. Spóroltam havi néhány ezer Ft-ot, cserébe a cégem akár el is tűnhet a süllyesztőben. Megérte ez nekem?

Időveszteség a felesleges, fontosnak feltételezett SEO beállítások reszelgetése miatt

Ez megint nem a te hibád! Honnan is tudhatnád, hogy mi mennyire fontos épp a SEO terén?

A legnagyobb kincsünk az idő. Még akkor is, ha épp nem megy az üzlet és tudjuk a weboldalt javítgatni. De ha teljesen felesleges, (keresőoptimalizálás szempontjából) súlytalan lépéseket teszünk, csak az időnket és energiánkat pazaroljuk.

De milyen beállítások számítanak szinte teljesen lényegtelennek?

Dublin core és egyéb meta tag-ek beillesztése

Ezek már fénykorukban sem hoztak fél százaléknál többet a konyhára. Legalábbis én sosem láttam olyan oldalt, aminél ezen állt vagy bukott volna bármi. Valamiért mégis, a mai napig több SEO eszköz ajánlja. Talán azért, mert könnyű ellenőrizni a meglétét.

Hogy neked ebből semmi hasznod nem lesz? A programozó ezt nem feltétlenül tudta, de mivel olcsón tudta vállalni, így belekerült a SEO elemzésbe ez is.

Hasonló intő jel, hogy messziről kerülj egy SEO eszközt, ha a keywords meta (kulcsszavak) hiányára hívják fel a figyelmed. Ezt ma már semelyik kereső nem veszi számításba. Tehát extra elavult.

Robots.txt hiánya

A vállalkozások 99%-ának semmi szüksége erre a fájlra! Ez elvileg arra van kitalálva, hogy a keresők térképező részét megkérd, hogy bizonyos mappákat vagy fájlokat ne vegyenek figyelembe.

Ez azonban csak egy ajánlás. A robotok vagy betartják – vagy nem. Ha valamit mindenképp szeretnél elrejteni, egyszerűbb és biztosabb, ha jelszó védelemmel látod el.

Ezt megteheted egy .htaccess fájl beállításával (haladóknak) vagy a tartalomkezelő rendszereden belül. (Ennek a rövidítése a CMS. Ilyen pl. a WordPress is.)

Ha már WordPress, ez a robots.txt ott alap:

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

Ez magyarul annyit tesz, hogy mindent járjanak be a robotok, kivéve az admin oldalakat. Teljesen oké, igaz?

Ahogy az kiderült: nem! Legalábbis néhány ingyenes SEO eszköz szerint “hiba van a 2. sorban”. Te meg kétségbeesve rohansz fűhöz-fához, Facebook csoportokba, meg egyéb közösségi helyekre, mert azt hiszed, hogy javítani kell az oldaladon.

Én ezt nap, mint nap látom. Sajnos. Egy rossz eszköz nem csak az idődet vesztegeti, de még stresszelsz is miatta. Feleslegesen.

Hiányzik a sitemap.xml

A kedvencem. Ha ugyanis nincs több tízezer aloldalad, akkor úgyis jelentéktelen. Ezt ugyanis arra találták ki, hogy a keresők térképező robotjai minden zeg-zugot biztosan és gyorsabban megtaláljanak.

Ha van több száz vagy ezer oldalad, akkor sem lesz emiatt gyorsabb az indexelés.

A kis böngésző automatizmusok ugyanis maguktól is felismerik a belső és külső hivatkozásokat. Sőt! Aztán komplett weboldal elemzéseket is végeznek a tartalmakon. Ilyenkor nem csupán a linkeket találják meg, hanem azt is, hogy melyik milyen kapcsolatban áll egymással.

Ez azért igazán érdekes, mert több tíz milliárd aloldalt pásztáznak, közel száz millió weboldalon. Ezt persze már nem egy 386-os PC-ről teszik, hanem több szerverpark dolgozik össze, a világ minden tájáról.

Sejtheted, hogy akkor nem lesz számukra nagy feladat egy kisebb, magyar weboldalt végignézniük. (Tehát ennek a fájlnak a hiánya maximum akkor számíthat egy keveset, ha egy több tízezer termékes webshopod van például.)

Adatok kontextus nélkül

Ha csak számokat látsz és nem tudod a többieknél ezek a számok hogyan alakulnak (nincs összevetés), akkor ezekkel az értékekkel nem mész messzire.

Adat: Tudtad, hogy miután az első világháborúban fémsisakot adtak a katonáknak, a fejsérülések száma valójában emelkedett?

Kontextus: A halálos áldozatok száma csökkent, és a fejlövést túlélők száma nőtt – mert sisakot viseltek.

Title meta adat kezdete

Sokszor azt is felróják a szegény, egyszeri felhasználóknak, hogy “a title tag-nek a kulcs kifejezéssel kell kezdődnie.

Ezt te is egyszerűen tudod ellenőrizni, hogy mekkora badarság. Üss be bármit, ami eszedbe jut a Google-ba és fogod látni, hogy ez mennyire véletlenszerű. A Google-ben kék színnel, kattinthatóan jelenik meg ez a bizonyos Title tag.

Folytassuk egy másik technikai SEO hibával.

W3C validátor hibák

Ez is gyakori delikvens. Van, hogy klassz hibákat talál meg és van, hogy téved. Számtalan honlapom van, ami eme vizsgálaton megbukik, mégis a keresőben rendre az élbolyban szerepel a fontos kulcsszavakra.

Webfejlesztőknek ez lehet hasznos még a mai napig. Azonban ha a weboldal jól működik minden fontos böngészőben, akkor ennek az ellenőrzésnek megint nincs sok hozadéka. (Nem releváns.)

Kivegyem a belső css-t?

Ennek az a háttere, hogy ha sok és felesleges kód kerül be a html-be, akkor az lassítja az oldalt. Ez igaz. Ugyanakkor az is igaz, hogy a kritikus stíluslapi elemeket meg kifejezetten káros kiszedni onnan.

Ez ma már ugyanis Google Page Speed ajánlás, mivel így gyorsabban meg tudja jeleníteni a böngésző a látható elemeket.

Ilyenkor jön ugye képbe, hogy mégis mikor frissült utoljára az a bizonyos ingyenes SEO eszköz. SPOILER: fogalmad sem lesz.

Ingyenes DA, DR és egyéb értékek

Ha már a frissítéseknél tartunk. Mivel ingyenes: ugyan mikor kaptak utoljára friss adatokat? Lehet, hogy csak 2014-ben? A minap teszteltem egy ilyet és bizony a kulcsszavaknál ilyen évszámokat találtam. (Nevet szándékosan nem írok ki. Nem az a célom, hogy lejárassak egy konkrét márkát. Elég nekem egy komplett iparág is…)

Kapiskálod már mennyire félre tud ez vinni?

A DA (Domain Authority) és DR (Domain Rank) mérőszámok ráadásul még frissen is könnyen manipulálhatóak. Ezek ráadásul nem is a Google mérőszámai, csupán magáncégek kalkulációi.

A marketingnek tulajdonítom, hogy sokan még mindig ezeknek a számoknak hisznek. Szerintem bármilyen link – amit pusztán ez alapján építenek – drága.

Sebesség és PageSpeed Insights

A sebesség már valóban számít a helyezésekben. 1-2%-ot. Az eredményeket megint nem ez fogja hozni. Ugyanakkor a felhasználói élmény és konverzió szempontjából fontos és a jövőben nőhet a szerepe.

Amiért ez gubancos, az az, hogy ilyenkor többen nekiállnak farigcsálni. Aztán kiderül, hogy a design gyenge. Képek (és pláne látogatók) alig vannak.

Az olcsó tárhely a helyzetet tovább rontja. Ilyenkor egy szervert akár több 10 000-en is használnak, te meg csak azt veszed észre, hogy lomha a szerkesztőfelület a WordPress alatt és ha teheted inkább meg sem nyitod.

Jobb esetben már az összes mutató kiváló, a vizsgálat mindenre zöld karikát adott. Aztán lehet az egészet lecserélni, mert sem a tartalmi, sem a formai elemek nem felelnek meg a mai követelményeknek.

A sebesség reszelgetéssel és utánajárással viszont elment x nap.

Linképítés darabra?

Amikor a technikai elemzés elkészült, akkor a linképítés szokott előkerülni. Ha ezt csupán a linkek száma szerint vetik össze, akkor az kevés. Ezt ugyanis nem kilóra mérik.

  • Honnan tudjuk, hogy az összes nem egyetlen egy weboldalról érkezett?
  • Ha csak a DA / DR értékekre figyelünk, akkor mi van, ha azok erősen torzítva lettek? Vagy ha jó árban vannak, akkor kaptak-e szerencsejáték vagy felnőtt tartalmú hivatkozásokat?
  • Témán belülről jöttek a kattintások? Vagy mindenféle spam oldalról?
  • 100 000 kimenő link van egy-egy aloldalon vagy csak 2-3?

Megannyi kérdés, és még a negyedénél sem járok. A valóság az, hogy ehhez szakértő szemre van szükség. Egyetlen SEO elemző eszköz sem lesz okosabb, mint egy igazi, keresőoptimalizáló veterán. Mégis, milyen egyszerű pár számot összehasonlítani… Csak aztán szegény laikus nem érti, mi a probléma.

Hibás elemzési eredmények

Nem neheztelhetünk egyetlen ingyenes SEO eszközre sem. Ingyen volt, (de még ha fizetős is, akkor is) előfordulhatnak hibák. (Csak lényegesen kevesebb alkalommal.)

Nincs ugyanis annál rosszabb, mint amikor két órán át túrod a weboldalad, csak azért, hogy rájöjj: a SEO szoftver tévedett. Valójában minden rendben, a honlap kifogástalan!

Néhány órányi ilyen vesztegelést összeadsz és már ki is számolhatod az órabéred alapján, hogy mennyi pénzt vesztettél.

Mit tegyél helyette?

Az ingyenes SEO auditáló eszközök a szemétre valóak.

Ez nem túl meglepő. Mikor volt utoljára, hogy ingyen kaptál valami értékeset?

Képzeld el, hogy egy új versenytárs jelenik meg a szakterületeden, aki ingyen kínálja azt, amit te csinálsz. Valószínűleg arra számítanál, hogy a minőség rettentő gyér lesz. Egy ingyenes kőműves? Haha. Egy étterem, amely ingyen oszt ételt? Ugye nem várnál pompás vacsorát?

Pontosan. Azt kapod, amiért fizetsz.

Értem én. Nem mindenki engedheti meg magának, hogy SEO-szakértőt fogadjon. Ha kisvállalkozás vagy induló vállalkozás vagy, a költségek alacsonyan tartására törekedve bármi, ami ingyenes elég csábító.

Ha szeretnél egyet használni, csak rajta. De tedd ezt tanácsadás mellett! Mindent, amit az algoritmus mond, vedd egy csipetnyi sóval, kérdőjelezd meg!

Sőt, tedd ezt minden SEO-tanácsadással, legyen az ingyenes vagy fizetős. Tedd fel az alábbi kérdéseket: “Miért javasolja ezt? Miért tenné jobbá a dolgokat, ha “x”-et tennénk? Hogyan javítja a dolgokat, ha “y”-t tesszük?”

Szeretnéd látni, hogyan néz ki egy igazán jó SEO elemzés? Próbáld ki a SeoTurbót!

Miért javaslom ezt?

  • 8 kör hibajavításon vagyunk túl és fogadjuk a visszajelzéseket, ha valaki talál még bármilyen apróságot
  • Eddig 9-10 felhasználói javaslatot építettünk be és további 7-8 van fejlesztés alatt
  • Az adatokat ésszerűen frissítjük. Ami sürgős, azt azonnal kérjük le, ami kevésbé azt hetente, ami pedig túl sok időt vinne teljesen feleslegesen, azt havonta. Mindez a háttérben fut, az éjszaka közepén, hogy ne lassítsa a munkád.
  • Az eszközt nem csak laikusok, de több hazai, neves SEO szakértő is kipróbálta, véleményezte és használja
  • Az adatokat mindig fentről-lefelé rendezzük, fontossági sorrendben és hőtérképpel. Így mindig pontosan tudni fogod mire érdemes hangsúlyt fektetned és mennyire

SEO Eredmények

Van ügyfelünk, aki már első a keresőben (avagy az organikus találati listán) a számára fontos kifejezésekre és már a második weboldalát építi, teljesen autodidakta módon.

Olyan is van, aki az eredményei révén havi több száz ezer Ft-ot tudott spórolni az eddigi reklámköltésein.

Így nőhet neked is a forgalmad

Amivel érdemes kezdened, az a kulcsszó-kutatás. Ritkaság, de nálunk ez is sorrendbe van rendezve, az alapján, ami vélhetően több vásárlót hoz neked. Mert a végső, legfontosabb statisztika: az eladás. (Erről itt olvashatsz bővebben.)

Ha megvan, hogy milyen kifejezésekre érdemes lőnöd, akkor jöhet a tartalomépítés. Ezt vagy kiszervezed, vagy megoldod házon belül. Ehhez kiváló táptalaj a tartalom-elemzés.

Mindenhol rövid, lényegre törő videókat találsz, ami segít elindulni.

Közben, előfizetőként bármikor bekapcsolódhatsz a Facebook csoportunkba is. Itt csupa kiváló embert találsz: hozzád hasonló vállalkozókat, szövegírókat, SEO szakembereket, projekt menedzsereket ill. ügynökségek vezetőit is.

A csoport célja: egymást segíteni. Tanácsokkal, problémák megoldásával, ajánlásokkal vagy bármivel, ami nektek fontos és hasznos. Én is ott vagyok, remélem veled is hamarosan megismerkedek!