Linképítés házilag – SEO útmutató [2023]

Többen kérdeztétek, ezért erről is írok. A linképítés módszerek közül melyik működik most idehaza és melyik nem?

Linképítés házilag, ingyen - [SEO]

Linképítés előtt

Azt látom, hogy a legtöbben azért fordulnak kifejezetten a linképítés felé, mert fogalmuk sincs, hogy mit kezdjenek a weboldalukkal. Én is így kezdtem. (Olyan volt, mintha építeni szerettem volna egy házat, aminek még az alapja sem volt meg, de én egyből tettem is rá a tetőt.)

Ezért jöjjön egy rövid gyorstalpaló, hogy mire figyelj, mielőtt ezt az irányt felveszed.

Linképítés, horgony
Az <a> tag az angol anchor, avagy horgony szóból származik

A tartalom minősége

Az egyik legfontosabb, hogy legyenek olyan tartalmaid, amiket az emberek szívesen megosztanak, hasznosnak találnak. Ez megtöbbszörözi a linképítési erőfeszítéseidet.

Hogy ezek mik lehetnek? A legegyszerűbb, ha ezt tőlük kérdezed meg!

Hol? Facebook csoportokban, hírlevélben, vagy akár személyesen is, a vevőidet meginterjúvolva. Ettől van, aki fél. Azonban az emberek szeretnek a saját gondjaikról mesélni. Ha azokra még megoldásokat is adsz nekik (néhány cikk formájában), azért még hálásak is lesznek. Akár meg is osztják.

Meg fogod látni, hogy mennyi érdekes kérdést felvetnek, amire te nem is gondoltál volna!

A másik fontos dolog, hogy oldalanként az 1500 szó már átlagosnak mondható. Így, ha ennél rövidebb cikkeid vannak érdemes azokat további, fontos, témába vágó bekezdéssel megerősítened.

Ha elakadtál, hogy még miről írj, akkor a SeoTurbo tartalomelemző része segít neked. Ezzel ráadásul a keresők által relevánsnak ítélt kifejezéseket fogod használni, ami tovább tol majd előre a találati listán.

Ha nincs időd ezzel foglalkozni, akkor érdemes egy szövegírót megkeresned. A kiváló kommunikáció kifizetődik.

A tartalom mennyisége

Az sem mindegy, hogy mennyi szöveg van a weboldaladon. Ha csak 5-6 oldal, akkor azzal nehezebb az élbolyba kerülni. Ilyenkor sokkal fontosabb ezt gyarapítani, mint linkeket építeni vagy vásárolni.

A cél az, hogy legyen 50-100, jó minőségű cikked.

Nem könnyű, kevesen is teljesítik ezt. Azonban képzeld el, hogy a Google helyében te melyik oldalt részesítenéd előnyben? Azt, amelyiken alig van tartalom, vagy azt, amelyik több tucat, kiváló cikket felsorakoztat ugyanabban a témakörben?

Ez adja számukra a hitelességet. Sokkal többet, mint a linkek összességében.

A weboldal minősége

Mivel 1,5x annyian nézik már mobilról a honlapod, mint asztali gépről, ezért ez még mindig fontos:

Ne csússzon szét, ne legyenek felesleges elemek telefonon!

Arra is érdemes figyelned, hogy a felső menübe csak azokat a dolgokat tedd, amik valóban fontosak. Ami kevésbé, azt helyezd át a lábléc menübe. Ilyen pl. a Rólunk menü.

Jó ötlet, ha kipróbáltatod néhány ismerősöddel, hogy mit, mennyi idő alatt találnak meg nálad. Ez is sokat segít, hogy tisztán lásd, hogy a honlapod mennyire áttekinthető.

UX teszt
Hé! Ne segíts nekik, hogy mi merre van!

Ide tartozik a design is, de abba most mélyebben nem merülök el. Az egy külön téma, hogy azt mitől ítélik magas minőségűnek az emberek.

Linképítés

Ha ezzel mind kész vagy, akkor le a kalappal! Már a magyar weboldalak felső 10%-ába tartozó online média mogul vagy. (Na jó, az leszel.) Ez önmagában elég lehet és ezen a ponton már mondhatod is, hogy minek neked linket építeni?

Nos, lehet, hogy már az élbolyban vagy. Különösen, ha ügyesen választottál kulcskifejezéseket, de aligha vagy mindenre az első. A helyezés javulással meg is többszörözheted a forgalmadat.

A linkek akkor számítanak igazán, ha erős versenytársak mellett szállsz be a keresőoptimalizálás harcába.

Belső linkek

Legalább annyira fontosak, mint a külső linkek (backlink).

Az egymáshoz köthető tartalmakat érdemes legalább 2-3 helyen összekapcsolni, minden aloldalon.

Emellett érdemes legalább egy külső linket is elhelyezned, minden tartalomban.

Külső linképítés

Szándékosan csak most érkeztem el erre a pontra. Szeretném ha látnád, hogy ennek mikor jön el az ideje.

Nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy a tartalomépítés mennyivel jobb befektetés, mint a külső linkek építése.

A linkek idehaza szinte mindig pénzbe kerülnek. Magyarországon az emberek zárkózottak, keveset mozdulnak ki és többnyire kis közösségekkel tartanak kapcsolatot. Ha egyáltalán.

Ezért megosztásokat, ill. természetes hivatkozásokat kapni nálunk nehezebb, mint egy kommunikatív, nyitott országban.

Éppen ezért azok a külföldi módszerek, amik erre apellálnak nálunk nem lesznek túl nyerők.

Ami legjobban előre mozdítja a hazai linképítést, az a pénz. Kérdezd meg bármelyik SEO szakértőt, ugyanezt fogja mondani.

Tudom, a kereső óriások szerint ez nem megengedett, mégis a mutyi vásárlások mozgatják a leginkább ezt a piacot. Ez van.

A kulcsmondat, ami nyitja a kapukat: “Természetesen nem ingyen várom.”

Ha ezt az irányt választod több út is áll előtted:

  • PR cikkek. Ezek sokszor egy-egy SEO szakember weboldalait jelentik. Ami annyit tesz, hogy elhelyezi rajtuk a kulcsszavaidhoz illő tartalmakat, hivatkozásokkal. Lehet hatásuk, meg nem is. Attól függ ki csinálja, hogyan, mennyit áldozol rá és mekkora a versenytársak háttere. Ha túl nehéz kifejezéseket választottál, akkor mélyen a zsebedbe kell nyúlnod.
  • Valódi PR. Amikor jól bejáratott, online magazinokat, híroldalakat keresel meg. Ez megint egy külön szakma. Itt is elsősorban a büdzséd a mérvadó.
  • Szakmai weboldalakra írsz vagy íratsz cikket. Ez is érdekes. Előnye, hogy több időbe telik, de sokszor akár ingyen is megjelenhetsz ezzel.

Ezek mindegyike működik, és egy új hivatkozás mindig érték. A kérdés az, hogy mekkora? Ezt így tudod eldönteni:

Milyen külső linket érdemes építeni?

A kiváló külső linkek ismérvei:

  • Témába vág (releváns). Még jobb, ha a teljes weboldal egyetlen területet ölel fel. Pont azt, amit a te weboldalad is.
  • Hasznos az olvasóknak. Plusz információt ad vagy szorosan kapcsolódik a célközönségedhez.
  • Forgalmas helyen található. Nem egy eldugott, a weboldalon sehonnan sem elérhető aloldalra kerül, vagy egy 20-ik menü alá.
  • És a bizonyos linkelő oldalnak is van forgalma, ha már itt tartunk…
  • Nem rotál ki túl gyorsan (pl. naponta 15 cikk megjelenik, mert ebből élnek), hacsak nem egy ismert híroldalról beszélünk.
  • Kevés más, kifelé mutató link van az aloldalon. Ezért tartom túl drágának a különböző fizetős linkgyűjtő oldalakat, ahol 200-300 felé megy el a linkerő.
  • Különböző IP címekről (és alhálózatokról) származnak
  • Természetesen épülnek (erről később részletesen írok)

Vedd észre, hogy a DA, DR, PA, TF és hasonló értékeket itt fel sem soroltam. Olyan egyszerű ezeket manipulálni, hogy kevés érték rejlik ezek bogozgatásában. Inkább foglalkozz a Google EAT-tel!

Mi az a Google EAT?

A Google EAT az “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” rövidítése. Szakértelem, tekintély, megbízhatóság magyarul. Talán már a nevéből is kiderül, hogy nem egy piti mutatóról van szó. A Google is úgy fogalmaz erről, hogy “nagyon fontos”.

Az E-A-T határozza meg, hogy egy tartalom értékes-e az olvasóknak és vajon jó helyen érdemes-e szerepeltetni.

A Google keresési minőség értékelők (, akikből több dolgozik a cégnél, mint hinnéd) ez alapján ítélnek. Megvizsgálják:

  • az alkotó szakértelmét
  • mennyire szakmai a weboldal és az adott tartalom
  • mennyire megbízható az író, a honlap és a cikk

Ez eddig egész szubjektív is lehetne. Részben az, de erre is vannak irányelvek. A leíró, segítséget adó cím például piros pont.

Szintén bizalom ébresztő, ha tudják, hogy ki a tulajdonos, és ha őt több közösségi felületen is el lehet érni.

Tehát, ha linképítés, akkor állítsd be a közösségi média oldalaidon, személyes profiljaidon, hogy melyik weboldalnak dolgozol! Ezt egy kéretlen reklám küldő (spammer) halovány eséllyel fogja csak megtenni.

Az algoritmus ezt úgy értelmezi majd, hogy te megbízhatóbb vagy.

A weboldaladon pedig (célszerűen valahol a láblécben) helyezz el hivatkozásokat a céges profilodra. Ezzel zárul a kör: mivel oda-vissza van kapcsolódás, így biztosak lehetnek benne, hogy a fiókoknak közük is van egymáshoz.

Ez igaz akkor is, ha megírsz egy cikket. Ilyenkor a személyes profilodra mutathatsz, mint szerző. Én is ezt csinálom ezen a SEO cikk oldalon, legalul.

YouTube, avagy minden szentnek maga felé hajlik a keze

Amióta a Google anya cége, az Alphabet (2006-ban) felvásárolta a videó óriást, azóta gyakran látjuk viszont a találati listán a tartalmait. (Akkoriban ez még egy törpe cég volt, ami potom 1,65 milliárd dolláros vételáron kelt el.)

youtube

Sejtheted, hogy mennyire imádják, ha a saját terméküket használod…

Azon kívül, hogy egy-egy videóval bekerülhetsz a találatok közé még masszív linkeket is építesz.

Minden YouTube videó leírásában elhelyezhetsz az oldaladra mutató hivatkozásokat. Ezek annyira értékesek, hogy ha csak egyetlen linképítési technikát kellene választanom, akkor ez lenne az.

Meg kellene nézni, hogy mekkora DA, DR számai vannak ennek a szerény kis weboldalnak? Kötve hiszem. Mindenki ismeri. Nos, ezért is felel meg az E-A-T-nek.

A videókon felül a csatornához is lehet weboldalt rendelni.

Ha a cikkedben is elhelyezed a kész felvételt, akkor az oldaladon eltöltött átlagos idő (dwell time) is megnő. Ahogy kitalálhattad ez szintén a minőség egy ismérve.

Bónuszként a videóidat más értékes oldalakra is feltöltheted. Ilyenek például a Dailymotion vagy a Vimeo.

Voilá! Máris számtalan, erős, a legmenőbb magyar híroldalakat is kenterbe verő linked van, amelyek ráadásul az EAT-nek is eleget tesznek.

Ha nem szeretsz szerepelni, vagy nincs ötleted, hogy miről készíts videót, akkor az is elég, ha felolvasod egy-egy meglévő cikkedet. Én is ezt teszem most. Látod?

Ha ezt sem szeretnéd, akkor ezt is kiszervezheted egy virtuális asszisztensnek vagy egy médiaszakos diáknak, aki amúgy is szívesen gyakorolna.

Természetes linképítés

Egy igazán klassz linképítő cég úgy fog neked árajánlatot adni, hogy időben elnyújtja az új hivatkozások létrehozását. (Ezt gyakran havidíjas SEO-nak is hívják.) Mindezt azért teszi, hogy megfeleljen egy másik vizsgálatnak, a természetes linképítésnek.

A Google-nél elég hamar rájöttek arra, hogy ha valakinél tüskeszerűen jelennek meg új linkek az idővonalon, akkor valamit manipulálni szeretne. Ezért egyetlen nap alatt létrehozni pl. 10 000 hivatkozást, ha előtte teljes csend volt: kirívó lesz. Az egyik algoritmus pontosan ezt vizsgálja.

Szintén furcsa, ha minden link szövege ugyanaz.

Egy jó keresőoptimalizáló szakember először megnézi a jelenlegi linkprofilodat, majd az alapján ad csak árajánlatot. Soha nem vaktában!

Tudnia kell, hogy milyen típusú és minőségű oldalakról, milyen horgonyszöveg összetétellel és hogyan mutatnak rád azok a külső oldalak. Különben honnan fogja tudni, hogy mi hiányzik? Avagy mivel lehet számodra eredményt elérni?

Lekki-Ikoyi híd Nigéria
A Lekki-Ikoyi híd, Nigériában. Számtalan felfüggesztés. Nálad is hasznos, ha több oldalról – több oldalra érkező cikkeket találunk.

Ha szépen, fokozatosan melegíted fel a linkek épülését, akkor az teljesen harmonikus lesz a Google szemében.

Összefoglalás: így lesz eredményes a linképítés

Kis pénz, kis foci. Ha ez a helyzet, akkor vehetsz egy olyan webcímet (domain-t), ami tartalmazza a legfontosabb kulcsszavadat. Ezt még nagy versenyben is eredményesen alkalmazzák sokszor.

A YouTube és közösségi média linképítés: nem kerül semmibe, csak az idődbe, de ki is szervezheted.

És még egyszer: a linkekkel önmagában nem mész semmire. Inkább írj, vagy írass a weboldalra egyedi, hiteles tartalmat! Jobban vissza fogja hozni az árát, mintha egyből a linképítésre költesz.

Nem mellesleg a leendő marketingesed is értékelni fogja, hogy van mivel dolgoznia.

Ez idén szerintem a legjobb keresőoptimalizálás / linképítés stratégia, ami hozni fogja az eredményeket számodra is a keresőben.

2023.02.01-ei cikk frissítés: a Yandex hack csak megerősíti az eddig elhangzottakat.